קיץ עסיסי עם ויטמין C

הקיץ התחיל ואיתו הגיעו גם שאלות לגבי תזונת הקטנטנים שלנו. ישבנו עם הנטורופתית המקסימה נעמה גפן כדי שתעשה לנו קצת סדר בסלט.

מערכת MAMA KNOWS |

מזג האוויר החם והמכביד מעורר את החשק למזונות קלילים ומקררים ועונת הקיץ שבפתח מביאה עמה שפע של ירקות ופירות מפנקים שמתאימים בדיוק לכך.
לכולנו ברור שירקות ופירות הינם חלק חשוב מאורח חיים בריא, תזונה מאוזנת ומניעת מחלות, אבל כמה בדיוק מומלץ לצרוך מהם? אילו ירקות ופירות מתאימים לקטנטנים ואילו פחות? ואיך מצליחים לשלב אותם בקלות בתפריט היומי?
הכתבה הבאה תנסה לסקור את הנושא העצום הזה ולתת לכם את כל המידע על שילובים ובחירות נכונות לתפריט יומי לתינוקות וילדים (וגם לנו המבוגרים).

תפוחים

הממתקים של הטבע

צבעים רבותי, צבעים!

הפירות והירקות מגיעים בשלל צבעים שמעבר להיותם יפים מסתבר שהם מכילים חומרים פעילים הנקראים – פיטוכימקלים והם אוצרים בתוכם שפע סגולות בריאותיות. לכל צבע יש מערכת הגנה שונה מפני תהליכים מזיקים ולכן אם הילד שלכם החליט לאכול רק מאכלים לבנים הגיע הזמן לגוון.
איך לאכול? מכל קבוצות הצבע- אדום, כתום, ירוק, לבן, סגול.

הצבע האדום
ליקופן. נמצא ב- עגבניות, אבטיח, פלפל אדום, תות שדה, צנון, צנונית ועוד, חיוני  למלחמה בסרטן ובמחלות לב.

הצבע הכתום
בטא קרוטן, נמצא ב-גזר, דלעת, מלון, פלפל כתום, פלפל צהוב, שעועית צהובה, קישוא צהוב ועוד, חיוני לשמירה על תפקוד תקין של מערכת החיסון ומלחמה בסרטן.

הצבע הירוק
מכילים כלורופיל ולוטאין נמצא בחסה, תרד, עשבי תיבול, מלפפון, קישוא. סולפוראפאן- נמצא בירקות ממשפחת המצליבים כמו ברוקולי וכרוב, חיוני לשמירה על ראייה תקינה ולהאטת הזדקנות העין והכח לחיזוק העצמות.

ירקות ירוקים

ראייה תקינה וחיזוק העצמות

הצבע הלבן
אליצין. נמצא בבצל, שום, כרשה, שורש סלרי, כרובית, פטריות. נהדר לחורף להתמודדות עם זיהומים.

הצבע הסגול
אנתוציאנינים הנמאים בכרוב סגול, בצל סגול, חסה סגולה, סלק, פירות יער. חיוני להאטת תהליכי הזדקנות ובפרט הזדקנות המוח, אנטי אייג'ינג חזק.

הצבע הצהוב
לימון הוא מקור נהדר לנוגדי חמצון, הוא מגן מפני נזק חמצוני הנגרם לירקות ולפירות חתוכים בעקבות חשיפה לאוויר ולכן תמיד מומלץ לטפטף כמה טיפות לימון לירקות החתוכים, בנוסף הוא עשיר בוויטמין C , מכיל חומרים אנטי בקטריאליים ואפילו מסייע לניקוי רעלים.

לימון

מומלץ לטפטף טיפות לימון על פירות וירקות חתוכים למניעת חימצון

 

כמה לאכול?

ההמלצה היא 9 מנות ירקות ופירות ליום, מקסימום 3 מנות פרי ולפחות 6 מנות ירק. ברור שעם ילדים קטנים הנושא הזה לא תמיד פשוט ולכן יש לשאוף לכמה שיותר. חשוב להקפיד על מינימום מההתחלה כדי לפתח הרגלים נכונים ולעלות בהדרגה.

מה זו מנה?
מנה =  100 גרם = 1 ספל ירק חתוך = חצי ספל ירק מבושל.
דגש- 6 מנות ירק זה המינימום, ניתן לצרוך ללא הגבלה, כל המרבה הרי זה משובח.

ירקות ופירות – גם בהנקה!

עוד לפני שלב המוצקים ניתן להשפיע על העדפותיו של התינוק, הטעמים בחלב האם מושפעים מתזונתה וכך התינוק מתרגל לטעמים אלו וסביר כי יקבל אותם בטבעיות רבה יותר כשנגיע לשלב המוצקים.
ירקות ופירות מתעכלים מהר מאוד -בין חצי שעה לשעה וכך פחות מכבידים על המערכת. לצורך השוואה- זמן העיכול של חלבונים מהחי יכול להגיע בקלות גם ל-6 שעות.

חוק חשוב- פירות לא מתאימים כקינוח
פירות מתעכלים מאוד מהר ולכן לא מומלץ לצרוך אותם בסיום הארוחה!
למה? דמיינו את המצב הבא – אכלתם עכשיו ארוחת צהריים, נניח- אורז ושניצל, המזונות האלה מתחילים את דרכם לאיטם בצנרת העיכול, הם מתעכלים לאט אז המסלול הזה ייקח להם זמן, עכשיו החלטתם לקנח במלון (שהוא אגב מבין הפירות מתעכל הכי מהר), המלון הזריז רוצה לטוס לו מטה בצנרת העיכול אך השניצל והאורז שמתחתיו חוסמים לו את המעבר, המלון לא ימתין  ויתחיל את תהליך הפירוק שלו, מה שיוצר תסיסה גם של האוכל שאיתו, דבר הגורם לאי נוחות, נפיחות, גזים, כיבים ועוד.

אז מתי הכי טוב לאכול אותם?
בבוקר! כשאנו קמים בבוקר לאחר צום הלילה הגוף שלנו זקוק לאנרגיה זמינה לצורך הפעילות שלנו, הפירות מספקים לנו את הסוכרים להם הגוף שלנו זקוק ביחד עם סיבים, ויטמינים ומינרלים.

מתי פחות מומלץ לאכול פירות?
בניגוד לבוקר שכל היום עוד לפנינו, בשעות הערב אנחנו פחות פעילים ולכן אם נבחר לאכול פירות עתירי סוכר בערב ולא נהיה פעילים הגוף יהפוך את הסוכר העודף לשומנים, לכן אם אתם אנשי ספה בשעות הערב ומקפידים על המשקל פירות לארוחת הערב הם בחירה פחות מומלצת.

מתחילים טעימות?- הנה כמה ירקות שכדאי לצמצם בהם:
ירקות ממשפחת הסולניים: עגבניות, תפוחי אדמה, חצילים, פלפלים הינם קשים לעיכול ופוגעים בציפוי המעי הדק.
בנוסף סולנין מעכב ספיגת סידן, לכן מומלץ להפחית את צריכתם לפני גיל שנה ובהמשך ניתן לצרוך אותם כחלק מתזונה מגוונת אך לא לבסס עליהם את התזונה.

אם מתחילים מוקדם הם יאהבו ויהנו מפרות וירקות

אם מתחילים מוקדם הם יאהבו ויהנו מפרות וירקות

אז מה הדרך הטובה ביותר לשלב את כל השפע הזה?

אז הבנו שזה בריא וחשוב, אבל איך ניתן לשלב זאת בקלות בפריט היומי?
שייק זו הדרך הקלה, הטעימה והיעילה ביותר להכניס לכוס אחת שפע של ירקות, פירות, צבעים ורכיבים חיוניים.

המדריך למשקשק המתחיל
ראשית הכינו בבית את חומרי הגלם הנחוצים לשייק שלכם כך שתמיד יהיו זמינים עבורכם:
פירות- חשוב שיהיה מגוון של פירות אהובים- בננות, תותים, פירות יער, תפוחים, אגסים, תמרים, אננס מנגו, אבטיח, מלון וענבים. ניתן להכין מראש- לשטוף ולשמור במקרר או אפילו להקפיא.
עלים ירוקים- חסה, פטרוזיליה, נענע, מנגולד, קייל.
ירקות- ניתן לשלב גם מלפפון, אבוקדו, גזר ועוד בתוך השייק.
נוזל- הנוזל אותו מוסיפים לשייק יכול להיות מים, מיץ תפוחים טבעי, או חלב צמחי.
תוספות לשייק- העשירו את השייק שלכם ברכיבים חיוניים- צ'יה, פשתן (בכמות של כפית לכוס), שמן קוקוס בכבישה קרה, אסאי קפוא, ספירולינה טרייה קפואה, מורינגה, גוג' טרי, אגוזי מלך, שקדים, שיבולת שועל ועוד! (את כל אלא ניתן להוסיף לקטנטנים בהדרגה לאחר סיום שלב הטעימות).

צייה

החוק לשייק מוצלח הינו- 2 מנות פרי, עלים ירוקים, מזון על, כוס נוזל

בשייקים הראשונים מומלץ יש להתחיל בהדרגה עם מינון הירוקים עד שמתרגלים לטעמים, חסה לדוגמה היא בחירה טובה לשלבים הראשונים כי היא ניטרלית יחסית בטעמה, בשלבים יותר מתקדמים רצוי לשלב גם קייל (שזה סוג של כרוב המוגדר כמזון על אך בעל טעם די דומיננטי).
לקטנטנים מומלץ לתת שייק בצבע ירוק, זאת מכיוון שעם השנים אנחנו מפתחים רתיעה מצבעים מסוימים במזונות, ואצל ילדים שלא רגילים לירוקים סביר כי לא יסכימו אפילו לטעום שייק בצבע ירוק, אם ניתן בגילאים הקטנטנים שייק ירוק הדבר יראה להם טעים וטבעי כמו שייק ורוד או שוקו.

מתכון לשייק סגול קריר מושלם לימי הקיץ החמים:

לערבב בבלנדר-
בננה קפואה אחת
תמר
אסאי קפוא
חופן פירות יער קפואים
חופן עלי נענע
כפית שמן קוקוס בכבישה קרה
כפית זרעי צ'יה
כפית זרעי פשתן
חצי כוס חלב סויה או חלב צמחי אחר
חצי כוס מים
קרח
השייק יוצא סמיך כמעט כמו גלידה, הוא טעים, מפנק וסופר מזין!

 

יש לכם שאלות? מוזמנים להצטרף אל נעמה גפן נטורופתית, להתייעץ, לשתף ועל הדרך לקבל עוד טיפים, מידע, הטבות בלעדיות ומתכונים מנצחים.

נעמה גפן

רוצים להקפיץ את הערך התזונתי של השייק שלכם? הוסיפו לו מזון על איכותי ! הטבה מיוחדת והנחות משמעותיות ברכישת ספירולינה טרייה, אסאי, מורינגה וגוג'י טרי ללא ריסוס! עם שליח עד הבית של חברת ספירולינה קדרון.(בהזמנה טלפונית ציינו כי נעמה גפן הפנתה אתכם – 054-5403255)

// צילום: אפרת לובל //

Share:
החל ההרשמה לניוזלטר הסודי שלנו
מבצע הרשמה, נא להמתין