חוזרים לשגרה: חמישה טיפים איך לעשות זאת בהצלחה

איך חוזרים לשגרה אחרי ה-חופש ה-גדול הזה? על מה הכי כדאי לשים את הדגש? אפרת קידר, מנחת הורים ויועצת שינה לגיל הרך נותנת לכם את מיטב הטיפים לקראת פתיחת השנה החדשה

אפרת קידר ומערכת MAMA KNOWS |

אחד מזכרונות הילדות שלנו מהחופש הגדול הוא את אמא אומרת לנו בשבוע האחרון לחופש ״זהו, החופש תיכף נגמר, צריך להתחיל לחזור לשגרה״. בתור ילדים כעסנו על המשפט הזה, ״אבל למה?? זה עדיין ימים של חופש!״.

היום כאמהות אנחנו יודעות למה. הראשון לספטמבר נראה לנו כמו חלום מתוק. אבל גם אז החזרה לחיי השגרה  לא תהיה בדיוק שגרתית. צפויים לנו כמה ימי הסתגלות מורטי עצבים בגן, קשיים של התאקלמות ואולי אפילו רגרסיות אצל חלק מהילדים שמתקשים לוותר על כל זמן האיכות שקיבלו איתכם עד עכשיו.

כדי לעזור לכם להכין את הקטנים לחזרה לשגרה לשגרה נפגשנו עם אפרת קידר, מדריכת הורים ויועצת שינה שנתנה לנו טיפים איך להחזיר את הקטנים שלנו לשגרה כמו שצריך ובלי יותר מדי בעיות.

מתי להתחיל?

אפרת ממליצה לבצע את החזרה לשגרה באופן הדרגתי תוך הבניית סדר יום ברור וקבוע – בשבוע הימים האחרונים של החופש החלו לחזור לפעולות יומיומיות באופן הדרגתי, הקפידו על זמני אכילה, שעות שינה, ימי חוג, ימי סבתא/סבא וכדומה, אלו מאפשרים הבנייה של לוח זמנים שיוצר מסגרת.

 

5 כללים פשוטים

1. הבניית סדר יום שגרתי ודבקות במטרה

ראשית קחו אוויר, יש לומר שמהרגע שהחלטתם להחזיר את הבית והנפשות שבו לשגרה עליכם לקחת אחריות על המשימות שהצבתם לעצמכם, לכן חשוב להיות עיקביים, נחושים וסובלניים, כמו לכל תהליך של שינוי או מעבר שעוברים בחיים. אם קבעתם סדר יום מסויים עליכם לעמוד בו – אם אתם מרגישים שאתם לא מסוגלים תתחילו מדברים פשוטים יותר ולאט לאט תכניסו את הדברים הגדולים.

2. פעולות יומיומיות

הקפידו לחזור לפעולות פשוטות כמו לצאת מהפיג'מה בבוקר, לצחצח שיניים, להתקלח, להתלבש, לסדר את החדר, לארגן את החפצים האישיים, להיפגש עם חברים/חברות וכדומה. דאגו שיסדרו את הצעצועים במקום או את החדר בסוף כל יום. אם היו רגילים לעזור בארוחת ערב –חיזרו להרגל זה. החזירו את כל הפעולות שהיו מוטלות עליהם ובימי החופשה נתתם להם "דרור". לא כעונש חלילה, אלא כמסר לשובה של השגרה

3. זמן אוכל

בימי החופש שעון הקיץ המתעתע, הנסיעות והטיולים משנים את זמני האכילה של כולנו, הן מבחינת הכמות והן מבחינת האיכות. החזירו את זמני הארוחות בהדרגה, המנעו מדילוגים על ארוחות, הפחיתו אוכל מעובד והחזירו את הרגלי האכילה הטובים של בני הבית.

4. זמני שינה

החזירו את הילדים לשעות שינה נורמאליות – בכל יום הקדימו את זמן ההשכבה בחצי שעה עד לשעה היעודה שבה הולכים לישון במהלך שנת הלימודים. קחו בחשבון שיהיה להם קשה יותר להירדם אחרי תקופה שבה שעות הכניסה לשינה היו לא סבירות בעליל ואל תדחקו בהם או תכעסו. היו סבלניים, שבו לידם בלי ליצור תקשורת, עצם הנוכחות שלכם מרגיעה ומאפשרת להם להתמסר לשינה. לאחר מספר ימים כשההרדמות תתקצר משמעותית תוכלו לצאת מהחדר.

5. שיתוף של בני הבית

לפני כל "משימה הורית" חשוב ששני בני הזוג ידברו על כך ויתאמו ביניהם עמדות, כוונות, אופן פעולה וכדומה. שתפו את הילדים בתוכניות שלכם. קיימו שיחת תיאום ציפיות עם הילד, בכל גיל (גם אם נדמה לכם שהם קטנים מדי בכדי להבין דעו שהם מבינים הכל).  אם יש ילדים בגילאי הגן ואילך נסו להסביר את ערך המושג המופשט – זמן – ובקשו את שיתוף הפעולה שלהם בתהליך. זו הדמנות נהדרת לקיים שיחה על הרגשות או החששות שעולים לקראת החזרה לגן או לבית הספר, העבירו להם מסרים חיוביים שהם בוגרים ואתם סומכים עליהם ושבכל מצב של בעיה אתם תרצו לעזור והכי חשוב – שאתם אוהבים אותם.

 

רוצים לדעת עוד? כנסו לעמוד הפייסבוק של אפרת ותוכלו להנות מטיפים בכל הנושאים החושבים לנו, ההורים.

Share:
החל ההרשמה לניוזלטר הסודי שלנו
מבצע הרשמה, נא להמתין